الامير بيجو مشرف منتدي السيارات
الابراج : الأبراج الصينية : عدد المساهمات : 230 نقاط : 5808 تاريخ التسجيل : 22/02/2010 العمر : 40 الموقع : طنطا غربيه العمل/الترفيه : مهندس سيارات
حالة دهشة
| موضوع: الفرق العلمى بين 90 وال80 الخميس مارس 18, 2010 12:44 am | |
| البنزين غلى حتعمل ايه كل مصر اخدت الخطوتين دول (مالناش دعوة بالقلب لغاز عشان ده عك ) : 1-اللي بيحط 90 وعربيته جديدة مش فارقة 10 صاغ حط 92 انا عملت كده قلت خربانه خربانه صراحة ماحسيتش بفرق ملحزظ يعني البابور هدي شوية والعربيه بتسحب حبه بس عادي انا لما كنت بسافر وبفتح البابور على سرعات عاليه كان بيشد كده اللي هي الشدة اللي مايلاحظهاش الا صاحب العربيه اللي رجله فيها انتوا فاهمين طبعا ولو كملت الموضوع حتفهم ليه عربيات ادائها بيفضل زي ماهو وعربيات تانيه بيبان فيها التغيير 2-اللي بيحط 90 وعربيته قديمه زي الفيات وخلافه يروح للكهربائي يعدل كهربة العربيه ويحط 80
انا حشرح لكم الفرق بين 92 و 90 و 80 شرح علمي عشان تعرفوا ان كلمة انقى وانظف دي كلمة غلط بصوا ياجماعه البنزين فيه مركبيبين واحد ثماني جزيئات الكربون والثاني سباعي الثماني اغلى وميزته انه بيستحمل ضغط عالي من غير مايتحرق لوحده يعني لما السيليندر بيضغط مزيج البنزين والهواء المركب ثماني الكربونات بيستحمل ومابيولعش الا لما البوجيه يولعه فده يخلي العربيه مظبوطة اما المركب ذي السبع جزيئات على حسب الضغط يعني لو المواتير عفيه وبتضغط جامد مش حيتسحمل ولما السيليندر يطلع عشان يضغط مزيج البنزين والهواء المركب يولع قبل ما البوجيه يولعه فده يخلي الانفجار قبل معاده فالسيليندر يرجع والعربيه ساعتها تحس انها ملغبطه عشان كده لما تحول ل80 لازم تظبط الكهربا عند كهربائي بيفهم فدلوقتي هما عملوا البنزين مزيج من الاتنين (ودي نسبة الاوكتان الثماني الهيبتان السباعي 90و80و92و95 ) عشان يخلو سعره معقول والضغط اللي يتحملوا هو ضغط معظم مواتير العربيات لاحظ ان مافيش في الخليج بنزين 80 لان المواتير معظمها عفيه وضغطها عالي مش غني ولا يحزنون دي حاجات محسوبه يا جدعان سوق وماركت بتتدرس ولو تفتكروا زمان كان البنزين فيه رصاص وكلنا كنا فرحانين باليافطه اللي البنزينه بتحطها بنزينا خالي من الرصاص انتوا عارفين كانوا بيحطوه ليه عشان الرصاص كان بيزود قدرة خليط المركبين ان يتحمل ضغط اعلى دون ان ينفجر قبل الميعاد ولعملكم حتى وقتنا هذا الرصاص لسه بينضاف للوقود المستخدم في محركات الطائرات عشان مافبش مركب لوحده يقدر يستحمل الضغط داخل محرك الطائرة دون ان يحترق فالموضوع ببساطة ممكن تدور في كتالوج عربيتك او تخش تدور على النت على ضغط الماتور بتاعك Compression ratio وممكن تلاقي انك حطيت 90 او 92 او 95 زي بعضه لو ان ضغط عربيتك اقل من الضغط اللي بيتحرق عنده البنزين ال90 ساعتها انت اولى بالبريزه لان مالهاش لازمه لا انظف ولا حاجةوحتلاقي عربيات زي البورش ماينفعش تشتغل ب90 الماتور يلغبط عشان الضغط بتاع الماتور عالي جدا هو فيه حل ممكن الشركات تعمله انها ترجع تحط رصاص تاني للبنزين ساعتها ممكن تحط 80 عادي لانه حيستحمل معاك المشكلة ان الرصاص بيبوظ الماتور على المدى البعيد بس بقولكم ايه من الاخر الماتور حيبوظ كده كده من الحرق اللي احنا بنحرقه قبل ما يبوظ من شوية رصاص واكيد انتوا فاهمين حد حيقول استنى والبيئة حتبوظ حقول البيئة كده كده بايظة والجيل الجاي حيعيش بكمامات ارجو بس من الشباب المساعده وكل واحد يفتح كاتلوج عربيته ويحط ضغط ماتوره وكلنا دور مع بعض على ضغط الاحتراق التلقائي للبنزين 80 و92 و90و95 واللي يلاقيه يكتبه تحياتي شباب
| |
|
رامي سمير مراقب عام المنتدي
ما هي ديانتك : انا مسيحي
الابراج : الأبراج الصينية : عدد المساهمات : 1528 نقاط : 8245 تاريخ التسجيل : 16/02/2010 العمر : 49 الموقع : القاهره العمل/الترفيه : في مجال الديكور
بشكر ربنا جداااااااااااااااااااااااااا
| موضوع: رد: الفرق العلمى بين 90 وال80 السبت مارس 27, 2010 6:05 pm | |
| ايه يااااااااااااا ميرو الجمال ده | |
|
الامير بيجو مشرف منتدي السيارات
الابراج : الأبراج الصينية : عدد المساهمات : 230 نقاط : 5808 تاريخ التسجيل : 22/02/2010 العمر : 40 الموقع : طنطا غربيه العمل/الترفيه : مهندس سيارات
حالة دهشة
| موضوع: رد: الفرق العلمى بين 90 وال80 الثلاثاء يونيو 01, 2010 10:51 pm | |
| - رامي سمير كتب:
- ايه يااااااااااااا ميرو الجمال ده
مرسى لمرورك الجميل | |
|
admin مصمم المنتدي
ما هي ديانتك : انا مسيحي
الابراج : الأبراج الصينية : عدد المساهمات : 3795 نقاط : 14998 تاريخ التسجيل : 15/02/2010 العمر : 36 الموقع : كنوز السماء العمل/الترفيه : ممارسه الرياضه
قصه Øب
| موضوع: رد: الفرق العلمى بين 90 وال80 الأربعاء يونيو 02, 2010 2:31 am | |
| جميل يا امير باشا موضوع مهم جدا وجميل جدا يا بش مهندس
ربنا ما يحرمنا من نصيحك الجميله دي
| |
|